Тернопіль

Домініканський костел у Чорткові – найкрасивіше місце Тернопільської області

Домініканський римо-католицький костел у місті Чортків на березі річки Серет видно із різних куточків міста. Заввишки будівля може позмагатися навіть із американськими хмарочосами і одразу вражає.

Костел Святого Станіслава в Чорткові – справжня родзинка, яку видно звідусіль: із замку, парку,  кав’ярні та навіть із міської ради. Родзинка із каменю, прикрашена нарочито вдалими нетривіальними гравюрами.

Історія Костелу Святого Станіслава в Чорткові

Історія костьолу сягає 17 століття, коли територію заселили домініканці. Сам папа Римський відвідував святиню.

Домініканці з’явились на сторінках Чортківської історії тоді не випадково, коли у місто приїхав Станіслав Гольський, який вибудував тут замок. Він власне і оселив ченців ордена в околицях. Справді, Австро-Угорщині було вигідно те, що відбувалось у релігійній сфері на зайнятій частині України, тому вона всіляко сприяла розвитку цієї тенденції.

Собор в Чорткове

Історія підготували чортківському костелу тяжку долю, адже майже кожне десятиліття місто потерпало від набігів татар та інших ворогів, що призводило до нещадного руйнування будівлі.

І от настало 19 століття, костел зустрів його у «новому вбранні»: дзвінкі дзвони, нові дзвіниці, самобутні вівтарі,а також мощі Теофіла та образ Богородиці.

Напередодні Першої Світової війни храм в Чорткові реконструювався та доповнювався, тож події на ньому не зовсім позначилися. А от дійсно безжалісною для Костелу Святого Станіслава стала Друга Світова: монастирську братію розстріляли, ікони винесли, а приміщення перетворили на складське. Місцеві займалися тут переважно змішаною торгівлею.

Лише у 80-х роках за радянських часів храм повернувся у володіння домініканців і був відновлений.

Стиль Костелу Святого Станіслава в Чорткові

Споруда була виготовлена повністю із дерева. Пізніше, кажуть, собор реконструювали за проектом Яна Саса-Зубжицького, професора Краківського університету, у пост-готичному стилі.

Однак у польських джерелах про такого професора нічого не відомо. Там вказано, що проектував новий костел, який зберігся дотепер, Ян Кароль Зубжицький, автор декількох проектів релігійних споруд, зведених по Україні. Навчався він у Львівській політехніці, а викладав у Ягеллонському університеті.

Пост-готика являє собою змішання певних різновидів стилю з романськими вкрапленнями. Костел прикрашений скульптурами святих, які майстрували Чеслав Стовп та Діаман Станкевич. Ззовні храм являє собою споруду форми латинського хреста, а найвища точка  увінчана куполом з каплицям з двох боків. Щоб роздивитися святиню, треба обійти її по колу декілька разів, а найголовніше – повільно.

Тут у кожному сантиметрі проглядається кропітка увага до деталей, зокрема у камені та мідних шпилях, карнизах та оформленні фільонок.

В інтер’єрі привалює білий колір, асоційований із чистотою та щирістю. Якщо підняти голову і подивитися вверх, то складається враження, що стеля – це сходи наверх. Стеля має декілька ярусів, кожний з яких наче паралельні тунелі, декоровані дрібною різьбою та подекуди прикрашені дрібними камінчиками.

Всередині також є ложе для священика, звідки ведеться проповідь. А у самому центрі видніється образ Богородиці. Образ є копією, а оригінал знаходиться на збереженні у Польщі. На другому поверсі встановлений орган, який більшовики так і не спромоглися колись перевезти хоч як і намагалися.

До костьолу краще за все приходити на недільну службу, оскільки такого видовища та камерного звучання ви не забудете ніколи.

У цих кам’яних стінах зберігається дещо більше за раритетні ікони та історичні пам’ятки. Тут витає неперевершений спокій та гармонія.


Автор Аліна Кондратенко

Фото Світлана Бондаренко



Loading...







Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

    Пошук

МИ У FACEBOOK